זה קשה אבל אפשרי – לחיות עם לקויות למדה וקשיי קשב בעולם תובעני ותחרותי

"דמיינו לעצמכם שאתם קוראים ספר לפני השינה ומתחילים לנמנם. העיניים תועות על הדף ואתם רואים את המילים זזות. אתם קוראים את אותה שורה שוב ושוב. אצלי קורה אותו הדבר אלא שזה קורה כשאני ער." (ציטוט מדבריו של נער עם ליקוי למידה).

לקויות למידה בשמם הכללי הם קשיים שחווה האדם, לא משנה באיזה גיל, בתחומים כגון חשבון, זיכרון, כתיבה, קריאה, קשב, שפות זרות ועוד. הקשיים הללו אינם קשורים לגילו של הפרט, לרמה האינטלקטואלית שלו, רמת השכלתו, או ביצועיו בתחומי החיים.

תלמידים עם ליקויי למידה מתמודדים עם קשיים במגוון תחומים: קשיים ברכישה ובשימוש ביכולות הקשבה, דיבור, קריאה, כתיבה, ארגון החשיבה ו/או יכולות מתמטיות. ליקויים אלה הינם  פנימיים ומולדים.  לקויות הלמידה נוצרים כתוצאה מתפקוד משובש של מערכת העצבים המרכזית (NJCLD, 1994 ) הגורמת למחסור בחומר הנקרא דופמין במוח והוא אחראי על המוליכות החשמלית במוח- נוירו-טרנסמיסטור. לקשיים האקדמיים נלווים לעתים גם קשיים חברתיים ורגשיים. קשיים אלה יכולים להפוך את חייהם של התלמידים לרצף מתמשך של תסכולים וכישלונות בהתמודדות היום יומית שלהם עם מטלות לימודיות וחברתיות. חשוב לציין שמדובר פעמים רבות בתלמידים מוכשרים עם מנת משכל ממוצעת ומעלה, שעם סיוע מתאים יכולים להגיע להישגים טובים.

מה הם הסוגים העיקריים של לקויות למידה?

דיסקלקוליה - לקות למידה במתמטיקה מאופיינת בליקוי במיומנות חשבונית, בעיקר בתפיסה של הערך הכמותי של המספר ובביצוע פעולות חשבון הבסיסיות: חיבור, חיסור, כפל וחילוק.

הלקות יכולה לנבוע מליקוי במגוון מיומנויות הקשורות ביכולת החשבונית, וביניהן:

מיומנויות שפתיות: בעיה בהבנת מונחים מתמטיים כמו ספרות, סימנים מתמטיים או פעולות חשבון, וקושי בפענוח של בעיה חשבונית והצבתה בתוך "משפט" חשבוני.

מיומנויות תפיסתיות: בעיה בזיהוי ובקריאת סימנים, וקושי באיגוד מספר אובייקטים לקבוצה אחת.

מיומנויות קשב: קושי בהעתקה נכונה של ספרות, צורות וסימנים מתמטיים, קושי בזכירת השלבים בפרוצדורות חשבוניות כגון פריטה והמרה וכדומה.

מיומנויות מתמטיות: קושי בביצוע פעולה על פי שלבים של רצף מתמטי, בעיה בספירה, קושי בלמידת לוח הכפל, קושי בעריכת חישובים וכדומה.

דיסגרפיה - מאופיינת בקשיים גרפו- מוטוריים הבאים לידי ביטוי בעיוותים בכתיבת האותיות, אטיות וסרבול במהלך הכתיבה ובנוסף מתבטאת באחד או יותר מהמאפיינים הבאים: שגיאות כתיב מרובות, שימוש לקוי בכללי תחביר, היעדר סימני פיסוק או שימוש שגוי בהם, ארגון לקוי של פסקאות וקושי ניכר בקריאות, בארגון ובקצב הכתיבה.

דיסלקציה – לקות בהתפתחות מיומנויות הקשורות לקריאה, הבעה והבנת הנקרא, המתבטאת בקשיים טכניים בכל הנוגע לקריאת חומר ולהבנת הנקרא. הדיסלקטי יקרא בקצב אטי ביותר, ויתקשה להבדיל בין עיקר לטפל. הלקות מאופיינת בעיקר בקשיים בתחום השפה- קריאה, הבנת הנקרא והבעה.

תלמידים/אנשים הלוקים בדיסלקציה יחוו קשיים בתחום השפה הכוללים: אוצר מילים דל, קושי בהגיית מילים בעלות הברות מרובות, קושי בלימוד שפה זרה, קושי בפיצול קשב הכולל הקשבה וכתיבה בו זמנית, קושי בארגון רצף רעיונות או רצף עלילתי. בנוסף, ימצא פער גדול בין יכולת ההבעה בעל-פה לבין רמת הבעתם בכתב, לטובת רמת ההבעה בעל-פה ברמה הרבה יותר גבוה. קושי בקליטת משפטים הנאמרים במהירות, טעויות במילות קישור ובמילות תחביר ועוד.

האם לקויי למידה הם ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז?

ב55% מהמקרים ילדים עם לקויות למידה מתאפיינים  גם בקשיי קשב וריכוז, אך אין זה מחויב המציאות ( ב45% מהמקרים לקויות הלמידה וקשיי הקשב מופיעים בנפרד ). כאשר התלמיד מאופיין בלקויות למידה יחד עם קשיי קשב זהו מצב מורכב  המקשה מאוד על ההתמודדות בהיבט הרגשי, התנהגותי ובהיבט הלימודי.

כיצד אנו כהורים יכולים  לתת מענה ועזרה לילדי קשב וללומדים עם לקויות למידה?

ראשית והכי חשוב לא להתעלם!!! אבחון הוא לא סוף התהליך כי אם רק תחילת הדרך.

ילדי קשב זקוקים לאסטרטגיות ולמודעות לקשיי הקשב שלהם כדי לאסוף את עצמם ולמקד את עצמם בתהליכים הדורשים קשב מתמשך כגון: סיטואציות למידה בכיתה ובבית, מפגש ומשחק עם חברים וכד'. בעמותת מיט"ל פתחנו מספר התערבויות ייחודיות הנותנות מענה אישי לילדי הקשב.

ילדים עם לקויות למידה זקוקים להוראה מתקנת וכלים ללמידה, בעמותת מיט"ל יצרנו מסגרות ייחודיות ללמידה הכוללת היבטים של העצמה רגשית וחוויות הצלחה.

עמותת מיט"ל מעסיקה מורים מומחים בהוראה מכוונת לפרט מוזמנים לשיחת ייעוץ והתנסות.

הכי חשוב אל תתעלמו מהקושי!!! אם הלקות וקשיי הקשב מולדים הם לא עוברים!!!

רק מתגברים עם השנים – אנחנו כאן בשבילכם.

ד"ר ענת רביב מנכ"ל עמותת מיט"ל.