מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז מוגדרת כשילוב של קשיים משמעותיים בתחומים הבאים: שמירה על ריכוז, התמקדות בגירויים הרלוונטיים, תשומת לב לפרטים, מוסחות גבוהה, קושי בארגון, שכחנות ואיבוד חפצים וכד'. חלק מהילדים הלוקים בהפרעה זו מראים בנוסף אפיונים של אימפולסיביות והיפראקטיביות: חוסר מנוחה, צורך להתנועע, קושי לחכות בתור, דיבורים ללא מחשבה וכד'.
הפרעות קשב וריכוז מאובחנות ע"י מומחים בתחום – רופאים נוירולוגים ופסיכיאטרים לילדים ונוער.
מהי לקות למידה?
המונח 'ליקויי למידה' או 'לקויות למידה' מתייחס למגוון של קשיים ברכישת מיומנויות הלמידה הבסיסיות: קריאה, כתיבה וחשבון ובשימוש בהן. לקשיים אלה נלווים, לעיתים, קשיים קוגניטיביים נוספים בדיבור ובהבנה, בזיכרון, בארגון מידע, ביצירה ובהבנה של מושגים. חשוב להבין שהליקויים מפריעים לילד או למבוגר בחיי היומיום, בבית הספר, במשפחה או בעבודה. ליקויי למידה מתמשכים לאורך כל החיים ואינם נעלמים עם סיום בית הספר. הסיבה לליקויי הלמידה היא נויירולוגית ונובעת מתפקוד שונה של המוח בעת עיבוד המידע. גורם נוסף ללקות למידה הינו גורמים תלויי סביבה: היעדרות ממושכת/מחלה, סביבה מקפחת. 
האם לקויי למידה הם ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז?
ילד עם ליקויי למידה עשוי לסבול מקשיי קשב וריכוז, אך אין זה מחויב המציאות. ייתכן מצב בו קשיי קשב וריכוז נובעים מהפרעת קשב וריכוז, מסיבות רגשיות ועוד. כדאי להתייעץ עם איש מקצוע בכדי לאבחן את מקור קשיי הקשב והריכוז.
מה הם הסוגים העיקריים של לקויות למידה?
דיסקלקוליההיא לקות למידה במתמטיקה מאופיינת בליקוי במיומנות חשבונית, בעיקר בהקשר של ארבע פעולות החשבון הבסיסיות: חיבור, חיסור, כפל וחילוק.
ההפרעה יכולה לנבוע מליקוי במגוון מיומנויות הקשורות ביכולת החשבונית, וביניהן:
מיומנויות שפתיות: בעיה בהבנת מונחים מתמטיים כמו ספרות, סימנים מתמטיים או פעולות חשבון, וקושי בפענוח של בעיה חשבונית והצבתה בתוך "משפט" חשבוני.
מיומנויות תפיסתיות: בעיה בזיהוי ובקריאת סימנים, וקושי באיגוד מספר אובייקטים לקבוצה אחת.
מיומנויות קשביות: קושי בהעתקה נכונה של ספרות, צורות וסימנים מתמטיים, קושי בזכירת השלבים בפרוצדורות חשבוניות כגון פריטה והמרה וכדומה.
מיומנויות מתמטיות: קושי בביצוע פעולה על פי שלבים של רצף מתמטי, בעיה בספירה, קושי בלמידת לוח הכפל, קושי בעריכת חישובים וכדומה.
דיסגרפיה - מאופיינת בקשיי כתיבה וביכולת נמוכה לכתוב טקסט, המתבטאת באחד או יותר מהבאים: שגיאות כתיב מרובות, שימוש לקוי בכללי תחביר, היעדר סימני פיסוק או שימוש שגוי בהם, ארגון לקוי של פסקאות וקושי ניכר בקריאות, בארגון ובקצב הכתיבה.
דיסלקסיה - היא מונח על המאגד בתוכו סוגים שונים של קשיי קריאה, שלכל אחד מאפיינים שונים מבחינת סוגי הטעויות בקריאה ומבחינת הדברים המציבים קשיים חמורים יותר בקריאה (בסוגי דיסלקסיה שונים יהיו מילים שונות שיציבו קושי רב יותר). סוגי הדיסלקסיה השונים נובעים מליקויים במרכיבים שונים של מודל הקריאה.
מקור לקויות הלמידה יכול להיות מולד או נרכש. 
חשוב לציין שכול המתקשים בלמידה זקוקים לטיפול, אולם דרכי העבודה תהיינה שונות-בהתאם למקור הלקות שיצרו את הבעיה ולכן האבחנה בניהם חשובה.
האם נכון שהפרעת קשב וריכוז מופיעה רק בגיל 6 עם כניסת הילד לבית הספר ?
הפרעת קשב וריכוז היינה תורשתית (90%)  משום כך כבר עובר בבטן אמו נושא אותה בקרבו. כאשר אנחנו צופים בתינוק ניתן לראות את מאפייני הטמפרמנט שלו ולנבא האם הוא נושא את הליקוי או לא. יתכן והתינוק יהיה מאוד לא שקט. שינה ועוררות יהיו לא קבועים. לעתים הוא יהיה רגזן או יראה קושי בהסתגלות. לפעמים נראה (לעומת זאת תינוק שקט ומעט אדיש לסביבה (ADD).
במהלך ההתפתחות תכונות אלו יכולות להתרכך להתגמש או להתעצם. בגן נראה את הילד
המדובר כשהוא מתקשה במפגשים לעיתים נכנס למאבקי כוח עם הילדים מסביבו ולא סבלני.
האם הפרעת קשב וריכוז נעלמת בגיל ההתבגרות ?
פעם נטו לחשוב שזה כך. היום יודעים שההפרעה אינה עוברת היא מקבלת במהלך ההתפתחות אופנים שונים של התנהגות וביטוי. 
כאנשים בוגרים יש הזדמנות לתעל את הפרעת הקשב למקומות מקצועיים שבהם היצירתיות התגובתית המהירה והסקרנות נהפכים ליתרון ומביאות בכך את האנשים להישגים מרשימים.
איך להכין את הילד לאבחון?
לאחר שבחרתם מאבחן, נותר להכין את הילד לקראת האבחון הקרב ובא. חשוב מאוד להכין את הילדים לאבחון, גם ילדים צעירים מאוד - כל ילד לפי גילו ולפי יכולותיו. ככל שהילדים יידעו מראש מה מצפה להם באבחון, כך תהיינה פחות הפתעות והם יוכלו לתפקד טוב יותר.
  • המסר לילד הוא שלא מדובר במבחן וגם לא בבדיקה כואבת. מדובר במפגש  שבו הוא יתבקש לבצע פעולות שונות שחלקן משחקיות, כמו: מילוי דפי עבודה, הרכבת פאזלים.
  • אל תנסו להערים על הילד – הסבירו לו שכדי לעזור לו, המאבחן רוצה להכיר אותו. הוא רוצה לראות במה הוא טוב וחזק ובמה קשה לו. המאבחן רוצה להבין ולהציע דרכים כדי לעזור לך לקרוא / לכתוב טוב יותר." כך הילד יבין שיש קשר בין הקושי שהוא חווה לבין האבחון, ושהאבחון בעצם נועד לעזור לו.
  • האבחון מתבצע בדרך כלל בשעות הבוקר, וחשוב שהילד יגיע אליו רענן וערני. לכן הקפידו לפני האבחון על שנת לילה מוקדמת יחסית בלילה שלפני ועל אכילת ארוחה קלה לפני שיוצאים מהבית. כדאי להביא אתכם לאבחון מזון ושתייה. 
מהו אבחון דידקטי?
אבחון דידקטי הינו האמצעי הנפוץ ביותר כיום לאיתור לקויות למידה בקרב ילדים ונוער.
האבחון הינו מבחן המתמקד במספר רב של תחומים: מיומנויות קריאה, יכולת שפתית, מיומנויות יסוד בתחום של כתיבה, הבעה וחשבון, מיומנויות קליטת שפות זרות, קשב וריכוז, ותפיסה וזיכרון.
נתבקשתי על ידי היועצת לעשות לבני אבחון פסיכו-דידקטי.
האבחון הפסיכו-דידקטי מומלץ כאשר קיים חשש מפני קשיים רגשיים שנגרמו בעקבות לקות הלמידה או במידה ונסיבות החיים מצביעות על סבירות לקושי רגשי, חברתי או פסיכולוגי.
החל מכיתה ז' בכל בתי הספר בארץ מחייבים באבחון פסיכו-דידקטי על פני האבחון הדידקטי.
מהי הוראה מתקנת?
הוראה מתקנת נועדה לסייע לשקם את התלמיד אשר בשל הפרעות שונות אינו מסוגל לסגור לבדו את הפערים הלימודים שנוצרו.
ההוראה המתקנת שמה דגש על ללמד את התלמיד לנצל את כישוריו, ידיעותיו וללמדו מיומנויות למידה, ריכוז, זיכרון והקשבה, על מנת שיכול להתפתח הן מבחינה לימודית והן מבחינה אישית בהתאם לקבוצת גילו ולבני כיתתו.
תלמידים אשר מאובחנים כלקויי למידה, מרגישים לעיתים קרובות חסרי ביטחון וההערכה עצמית שלהם ירודה, כיוון שאין הם מתפקדים כמו שאר חבריהם לכיתה.
תפקידה של ההוראה המתקנת במישור זה היא בסיוע לאותם תלמידים לפתח אישיות בעלת בטחון עצמי וערך עצמי גבוה למרות המגבלות הלימודיות שלהם.
ADHD-לקחת רטלין? מה העזרה שאני יכול לעזור לילד?