• אבחון פסיכולוגי

  • אבחון דידקטי

  • אבחון פסיכו-דידקטי

  • אבחון ממחושב מוקסו

אבחונים בצפון - עמותת מיט"ל

עמותת מיט"ל מציע 4 סוגי אבחונים לילדים מגיל 6.

אבחון פסיכולוגי
אבחון פסיכודיאגנוסטי
אבחון דידקטי
אבחון פסיכודידקטי
מבדק מוקסו
אבחון פסיכולוגי
מהו האבחון?
מטרתו לספק הערכה רחבה לגבי מצבו הרגשי של האדם, המשאבים העומדים לרשותו להתמודדות היומיומית, תהליכי המחשבה והמאפיינים האישיותיים שלו. בקרב ילדים האבחון הפסיכולוגי משמש בעיקר לתווך קבלת החלטות מורכבות בנושאים של השמה לימודית, או כבסיס לקביעת סוג ההתערבות הפסיכולוגית והפסיכיאטרית המתאימה.
למי מתאים האבחון?
האבחון מתאים לבני כל הגילאים.
מה כולל האבחון?
  • ראיון קליני מקיף עם המאובחן ועם הוריו.
  • מבחני כישורים להערכת יכולות אינטלקטואליות, כולל חשיבה לוגית, יכולת מילולית, כישורים גרפומוטוריים, זיכרון צורני וכדומה
  • מבחנים פסיכולוגיים השלכתיים אשר מספקים הערכה לגבי התכנים המעסיקים את הילד, תפיסה עצמית, תפיסת יחסים בינאישיים וכדומה.
אבחון דידקטי
מהו האבחון? 
האבחון בודק יכולות קוגנטיביות ומיומנויות מרכזיות בהם משתמשים יליד בית ספר. האבחון חשוב משום שהוא מאתר קשיים ביכולות שעל פיהם נבנית תכנית אישית הסוללת לתלמיד ומשפחתו דרך טובה וקלה יותר להצלחה בלימודים.
לאיזה גיל הוא מיועד?
האבחון נערך לילדים ובוגרים העומדים להתמודד עם לימודים, החל מגיל 8.
לילדים העולים לכיתה א' האבחון בודק את מידת מוכנותם ובשלותם להתמודד עם מטלות מסגרת החינוך.
מה כולל האבחון?
  • בדיקה מקיפה של יכולות קשב וריכוז, זיכרון ויכולת למידה.

  • רמת תפקוד ביכולת לימוד שפה זרה.

  • מיומנויות יסוד בהבעה ותפקוד גרפי מוטורי.

  • יכולות ומיומנויות יסוד בתחום החשבון.

חשיבות האבחון
ילד המשתלב במסגרות החינוך(כיתה א') ומתקשה להתמודד עם מיומנויות בסיסיות, עלול להיתפס כלא משקיע, מפריע ולהתחיל את השתלבותו במערכת ברגל שמאל. אותו ילד יכול להיות אינטליגנטי ואף מבריק אך מתקשה לתרגם את יכולותיו. זיהוי הקשיים האובייקטיביים של הילד, מאפשרים לאתר לקות למידה ולחזק מהתחלה את הביטחון העצמי של הילד ומימוש הפוטנציאל הלימודים שלו בהצלחה.
כל אבחון דידקטי מסתיים בגיבוש המלצות לפיהן בית הספר יבחן, יבדוק ויקל על התלמיד.
האבחון בודק את החוזקות והחולשות של הילד ומעריך כיצד הוא צפוי להתמודד עם האתגרים.
אבחון פסיכו-דידקטי
מהו האבחון?
אבחון כוללני המשלב את תחום הדידיקטי והפסיכולוגי. האבחון כולל הערכה של היכולת השכלית של הילד תוך התייחסות לממדים הרגשיים, ומספק תמונה אינטגרטיבית ביחס ליכולות הילד.
לאיזה גיל הוא מיועד?
האבחון נערך לילדים ובוגרים העומדים המתמודדים עם לימודים, החל מגיל 8. 
מה כולל האבחון?
  • מבחן אינטיליגנציה להערכת היכולות הקוגנטיביות של הנבדק/ת
  • האבחון מתמקד בתפקוד הרגשי, תוך שימוש במבחנים השלכתיים
  • באבחון מתבצעת הערכה של ההשיגים בתחומי הלמידה השונים: קריאה, הבנת הנקרא, חשבון, כתיבה וכתיב, קשב וריכוז, תהליכי זיכרון, התארגנות ואסטרטגיות למידה.
חשיבות האבחון
  • אבחנה מבדלת בין הגורמים השונים וזיהוי מקור הקושי הראשוני.
  • ראייה כוללת של כלל התפקודים האקדמיים, תוך אבחנה בין הקשרים שביניהם לבין הגורמים המשפיעים עליהם.

אבחון פסיכודיאגנוסטי

אבחון פסיכודיאגנוסטי הוא סוללת מבחנים אותם מעבירים פסיכולוגים (קליניים

תעסוקתיים, שיקומיים ועוד) שמטרתה לקבל תמונה מקיפה ככל האפשר של אישיות

הנבחן. ממצאיו מאפשרים התבוננות בתכנים המעסיקים את הנבחן, זיהוי הפרעות

נפשיות, איתור נקודות חוזק וחולשה וכן הלאה.

 

מה כולל אבחון פסיכודיאגנוסטי?

  •  ראיון אישי מקיף

  •  מבחני אינטליגנציה 

  •  מבחנים השלכתיים מהם ניתן ללמוד על עולמו הרגשי של הנבדק.

באילו מקרים יש לערוך אבחון פסיכו דיאגנוסטי?

  •  כשיש צורך בהבנה רחבה יותר של מקורות הקושי של הילד.

  •  כשיש סימני שאלה לגבי מרכיבים אישיותיים/ פתולוגיות נפשיות  של הנבדק והתאמת דרכי טיפול.

  •  חשד להפרעות בתקשורת (במקביל להערכה פסיכיאטרית).

  •  להכרה ע"י גופים כמו ביטוח לאומי.

 

מהי מטרת אבחון פסיכו דיאגנוסטי?

  •   בניית פרופיל של הילד תוך התייחסות לתחום האינטליגנציה, הקוגניציה, ההתנהגות והתפקוד הרגשי, ויחסי הגומלים ביניהם.

  •   בחינת תחומי החוזק של הילד - המשאבים העומדים לרשותו להתמודדות מחד ומוקדי הקושי מאידך. 

  •   בסיס להתערבות וקידום בתחום הקוגניטיבי והרגשי. במידת הצורך מפנה להעמקת אבחון/ טיפול.

 

תהליך אבחון פסיכו דיאגנוסטי

האבחון הפסיכודיאגנוסטי מורכב ממספר שלבים:

שלב ראשון – שליחת שאלונים למילוי להורים ולמסגרת הלימודית של הילד (שאלון גננת/ מורה). 

שלב שני - שיחה של הפסיכולוגית עם ההורים לצורך קבלת תמונה תפקודית מקיפה אודות הילד, יכולותיו וקשייו, תוך התייחסות

להיסטוריה ההתפתחותית שלו.

התהליך האבחוני של הילד לבדיקת ההבטים הקוגניטיביים והרגשיים. תהליך זה נחלק לשני מפגשים

שונים.

דוח סיכום  - דוח מקיף מלווה את התהליך, וכולל המלצות להורים והפנייה לגורמי אבחון/טיפול נוספים במידת הצורך.

מבדק ה- מוקסו
מהו המבדק ומה הוא כולל?

מהו מבחן מוקסו (MOXO)?

מבחן מוקסו (MOXO)  הינו כלי עזר מדעי שפותח בארץ לאבחון והערכה טיפולית של הפרעות

קשב וריכוז.

זהו מבחן ממוחשב חדשני. המדידה נעשית תחת מצבים שונים, המדמים סביבת חיים יומיומית

של המטופל ומשולבים בהם מסיחים שמיעתיים, חזותיים ומשולבים.         

עם סיום המבדק מקבל הנבדק פרופיל קשב אישי מדויק, המורכב מארבעת המדדים הקשבים

בהשוואה לנורמה של קבוצת גילו ומגדרו.

לאיזה גיל הוא מיועד?

החל מגיל 6. 

מהו חשיבות אבחון מוקסו (MOXO)?

  • מבחן מוקסו (MOXO)  יוצר פרופיל קשב מקיף ואובייקטיבי של הנבדק. הפרופיל מציג שני מדדים מרכזיים:

  1) האם יש תפקוד לקויי באחד ממדדי הקשב והריכוז ואם כן, באיזה ערך.

  2) מהי מידת החומרה של ליקוי הקשב והריכוז.

  • המבחן מודד ערכים בצורה כמותית ומדויקת.

  • המבחן מציג גרף עם ביצועי המטופל בכל אחד ממדדי הקשב לאורך כל שלבי המבדק.

  • מבחן מוקסו (MOXO) מורכב ממגוון פרמטרים המסיחים את דעתו של המטופל באופן המדמה בצורה מדויקת את סביבת חייו של הנבדק. הסביבה בה אנו חיים עמוסה בגירויים שונים, אשר מסיחים את דעתנו ומקשים על יכולתנו להישאר קשובים. מכאן שחשוב למדוד את יכולת התפקוד הקשבי תחת מסיחים. מרכיבים אלו, הם המאפשרים אבחון של מוקד הפרעת הקשב והריכוז.

  • השוואה מיידית של תוצאות הפרופיל הקשבי לנורמה ישראלית ובינלאומית עדכנית.

  • המבדק, שתוצאותיו מתקבלות בערכים מדידים, מאפשר מעקב אחרי התערבויות (טיפולים  שונים) ובדיקת האפקטיביות הטיפולית בצורה פשוטה וברורה.