מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז מוגדרת כשילוב של קשיים משמעותיים בתחומים הבאים: שמירה על ריכוז, התמקדות בגירויים הרלוונטיים, תשומת לב לפרטים, מוסחות גבוהה, קושי בארגון, שכחנות ואיבוד חפצים וכד'. חלק מהילדים הלוקים בהפרעה זו מראים בנוסף אפיונים של אימפולסיביות והיפראקטיביות: חוסר מנוחה, צורך להתנועע, קושי לחכות בתור, דיבורים ללא מחשבה וכד'. הפרעות קשב וריכוז מאובחנות ע"י מומחים בתחום – רופאים נויירולוגים ופסיכיאטרים לילדים ונוער.

 

מהי לקות למידה?

ליקויי למידה הינם קשיים שחווה האדם, לא משנה באיזה גיל, בתחומים כגון חשבון, זיכרון, כתיבה, קריאה, קשב, שפות זרות ועוד. הקשיים הללו לא קשורים לגילו של הפרט, לרמה האינטלקטואלית שלו, רמת השכלתו, או ביצועיו בתחומים אחרים בחייו.

המונח 'ליקויי למידה' או 'לקויות למידה' מתייחס למגוון של קשיים ברכישת מיומנויות הלמידה הבסיסיות: קריאה, כתיבה וחשבון ובשימוש בהן. לקשיים אלה נלווים, לעתים, קשיים קוגניטיביים נוספים בדיבור ובהבנה, בזיכרון, בארגון מידע, ביצירה ובהבנה של מושגים. חשוב להבין שהליקויים מפריעים לילד או למבוגר בחיי היומיום, בבית הספר, במשפחה או בעבודה. ליקויי למידה מתמשכים לאורך כל החיים ואינם נעלמים עם סיום בית הספר. הסיבה לליקויי הלמידה היא נוירולוגית מולדת  ונובעת מתפקוד שונה של המוח בעת עיבוד המידע.

מה הם הסוגים העיקריים של לקויות למידה?

דיסקלקוליה - היא לקות למידה במתמטיקה מאופיינת בליקוי במיומנות חשבונית, בעיקר בתפיסה של הערך הכמותי של המספר ובביצוע פעולות חשבון הבסיסיות: חיבור, חיסור, כפל וחילוק.

ההפרעה יכולה לנבוע מליקוי במגוון מיומנויות הקשורות ביכולת החשבונית, וביניהן:

מיומנויות שפתיות: בעיה בהבנת מונחים מתמטיים כמו ספרות, סימנים מתמטיים או פעולות חשבון, וקושי בפענוח של בעיה חשבונית והצבתה בתוך "משפט" חשבוני.

מיומנויות תפיסתיות: בעיה בזיהוי ובקריאת סימנים, וקושי באיגוד מספר אובייקטים לקבוצה אחת.

מיומנויות קשבות: קושי בהעתקה נכונה של ספרות, צורות וסימנים מתמטיים, קושי בזכירת השלבים בפרוצדורות חשבוניות כגון פריטה והמרה וכדומה.

מיומנויות מתמטיות: קושי בביצוע פעולה על פי שלבים של רצף מתמטי, בעיה בספירה, קושי בלמידת לוח הכפל, קושי בעריכת חישובים וכדומה.

דיסגרפיה - מאופיינת בקשיים גרפו- מוטוריים הבאים לידי ביטוי בעיוותים בכתיבת האותיות, איטיות וסרבול במהלך הכתיבה ובנוסף מתבטאת באחד או יותר מהבאים: שגיאות כתיב מרובות, שימוש לקוי בכללי תחביר, היעדר סימני פיסוק או שימוש שגוי בהם, ארגון לקוי של פסקאות וקושי ניכר בקריאות, בארגון ובקצב הכתיבה.

דיסלקציה – לקות בהתפתחות מיומנויות הקשורות לקריאה, הבעה והבנת הנקרא.

מאופיינת בקשיים שפתיים.

אנשים הלוקים בדיסלקציה יחוו קשיים במישור אוצר המילים, בהגיית מילים בעלות הברות מרובות, בלימוד שפה זרה, בהקשבה ובכתיבה בו זמנית, ובארגון רצף של רעיונות או של עלילה. בנוסף, יהיה פער גדול בין רמת ההבעה שלהם בעל-פה לבין רמת הבעתם בכתב, לטובת רמת ההבעה בעל-פה. יהיה קושי בקליטת משפטים הנאמרים במהירות, טעויות במילות קישור ובמילות תחביר ועוד.
קשיים בקריאה

ישנם קשיים טכניים בכל הנוגע לקריאת חומר רבה ולהבנת הנקרא. הדיסלקטי יקרא באופן איטי ביותר, ויתקשה להבדיל בין עיקר לטפל.

​האם לקויי למידה הם ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז?

ילד עם לקויות למידה עשוי להתאפיין גם בקשיי קשב וריכוז, אך אין זה מחויב המציאות. ב45% מהמקרים לקויות הלמידה וקשיי הקשב מופיעים בנפרד לעומת זאת ב55% מופיעות לקויות למידה יחד עם קשיי קשב דבר המקשה מאוד על ההתמודדות הן בהיבט הרגשי הן בהיבט ההתנהגותי ובהיבט הלימודי.

האם נכון שהפרעת קשב וריכוז מופיעה רק בגיל 6 עם כניסת הילד לבית הספר ?

הפרעת קשב וריכוז היינה תורשתית ב90% מהמקרים משום כך כבר עובר בבטן אמו נושא אותה בקרבו. כאשר אנחנו צופים בתינוק ניתן לראות את מאפייני הטמפרמנט שלו תכן והתינוק יהיה מאוד לא שקט, שינה ועוררות יהיו לא קבועים, לעתים הוא יהיה רגזן או יראה קושי בהסתגלות דבר המעיד על הפרעת קשב כבר מגיל הינקות- ADHD.  לעיתים נצפית תופעה הפוכה לגמרי תינוק שקט ומעט אדיש לסביבה  המעיד על הפרעת קשב שאינה קשורה בתנועתיות יתר ונקראת ADD.

האם הפרעת קשב וריכוז נעלמת בגיל ההתבגרות ?

פעם נטו לחשוב שזה כך. היום יודעים שההפרעה אינה עוברת ולעיתים אף מתעצמת ועלולה לגלוש עד לפסים עברייניים. הפרעת הקשב בגיל ההתבגרות מקבלת במהלך ההתפתחות אופנים שונים של התנהגות וביטוי ועשויה להתבטא בהתנהגות בלתי נורמטיבית, נהיגה פרועה, שתיית אלכוהול, ועד התנהגות עבריינית.   

כאנשים בוגרים יש הזדמנות לתעל את הפרעת הקשב למקומות מקצועיים שבהם היצירתיות התגובתית המהירה והסקרנות נהפכים ליתרון ומביאות בכך את האנשים להישגים מרשימים.

איך להכין את הילד לאבחון?

לאחר שבחרתם מאבחן, נותר להכין את הילד לקראת האבחון הקרב ובא. חשוב מאוד להכין את הילדים לאבחון, גם ילדים צעירים מאוד - כל ילד לפי גילו ולפי יכולותיו. ככל שהילדים יידעו מראש מה מצפה להם באבחון, כך תהיינה פחות הפתעות והם יוכלו לתפקד טוב יותר.

המסר לילד הוא שלא מדובר במבחן וגם לא בבדיקה כואבת. מדובר במפגש  שבו הוא יתבקש לבצע פעולות שונות שחלקן משחקיות, כמו: מילוי דפי עבודה, הרכבת פאזלים.

אל תנסו להערים על הילד – הסבירו לו שכדי לעזור לו, המאבחן רוצה להכיר אותו. הוא רוצה לראות במה הוא טוב וחזק ובמה קשה לו. המאבחן רוצה להבין ולהציע דרכים כדי לעזור לך לקרוא / לכתוב טוב יותר." כך הילד יבין שיש קשר בין הקושי שהוא חווה לבין האבחון, ושהאבחון בעצם נועד לעזור לו.

האבחון מתבצע בדרך כלל בשעות הבוקר, וחשוב שהילד יגיע אליו רענן וערני. לכן הקפידו לפני האבחון על שנת לילה מוקדמת יחסית בלילה שלפני ועל אכילת ארוחה קלה לפני שיוצאים מהבית. כדאי להביא אתכם לאבחון מזון ושתייה. 

מהו אבחון דידקטי?

אבחון דידקטי הינו האמצעי הנפוץ ביותר כיום לאיתור לקויות למידה בקרב ילדים ונוער.

האבחון הינו מבחן המתמקד במספר רב של תחומים: מיומנויות קריאה, יכולת שפתית, מיומנויות יסוד בתחום של כתיבה, הבעה וחשבון, מיומנויות קליטת שפות זרות, קשב וריכוז, ותפיסה וזיכרון.

נתבקשתי על ידי היועצת לעשות לבני אבחון פסיכו-דידקטי, מתי כדאי לעשות זאת?

אבחון פסיכודידקטי הינו תהליך אבחנתי הבוחן את מקורם של קשיים בתחום הלמידה ואת הקשר שלהם למצב הפסיכולוגי של התלמיד. בהתאם לכך, האבחון הפסיכודידקטי משלב שני סוגי אבחון שונים: אבחון דידקטי, שתפקידו לאתר ולסווג לקויות למידה אצל הנבדק, ואבחון פסיכולוגי, שתפקידו להעריך את היכולות הקוגניטיביות לצד הקשיים ולאתר את הקשיים הרגשיים והנפשיים אצל הנבדק. לכן הוא נקרא גם אבחון משולב. מומלץ לעשות אבחון זה  החל מכיתה ז' כבסיס לבניית התאמות למידה הנדרשות לתלמיד לאורך הלמידה בחט"ב ובתיכון כבסיס ללמידה מוצלחת ומותאמת ליכולותיו

מהי הוראה מכוונת לפרטת?

הוראה מכוונת לפרט היא גישה /שיטה טיפולית שמסייעת לילד/למתבגר/לסטודנט המגלה קשיים , להשתלב בתכנית הלימודים הכללית, עם בני-גילו, קבוצת השווים, וכן הוראה זו נבנית רק על סמך אבחון דידקטי מערכתי ונבנית תכנית המותאמת ליכולותיו וקשייו של המאובחן.

בתהליך ההוראה המתקנת ירכוש הלומד אסטרטגיות למידה וכן כלים אופרטיביים להתמודדות עם הקשיים. להוראה המכוונת לפרט חשיבות רבה בטיפול בכישורי למידה באמצעות שיטות לימוד שונות ומגוונות, טכניקות עבודה ואסטרטגיות למידה שמקלות על תהליך הלמידה ומותאמות לקשיים שהלומד מביא אל שדה הלמידה. יש להבחין בים שיעורי עזר שמטרתם לתת למענה לפערים לימודיים לבין הוראה מכוונת לפרט שמטרתה להקנות ללומד כלים ללמידה על פי צרכיו.

 המורה אומרת שבני הוא היפראקטיבי. מהי היפראקטיביות?

היפראקטיביות הינה תופעת לוואי לקשיי קשב וריכוז ובאה לידי ביטוי במישורים שונים בחיי הילד המתבגר והאדם המבוגר.

בילדים התופעה יותר מוחצנת מכיוון שאין להם עדיין כלים להתמודד אתה. להלן תיאור התופעות:

תנועתיות בכיסא.

האם ילדך זז בצורה תכופה על הכיסא ומשנה את תנוחת הישיבה שלו בתדירות גבוהה?

מרבה להסתובב בכתה.

האם ילדך קם מהכיסא ומסתובב כשאינו אמור לעשות כך (למשל בבית הספר או בזמן ארוחות)?.

מתרוצץ ומטפס בסיטואציות לא מתאימות.

האם ילדך מטפס גבוה, על עצים? אוהב מתקנים מפחידים בלונה פארק? כאשר מדובר בילדים גדולים יותר- האם הוא נהנה מדברים שיש בהם סכנה?

רעש רב במשחק ובפעילות.

האם ילדך משמיע רעשי רקע, זמזומים או תיפוף, בעיקר בעת שנדרש ריכוז כמו בעת הכנת שיעורי בית? האם הוא מרבה לשחק עם חפצים שונים בזמן ביצוע פעילויות אשר דורשות ריכוז מתמשך? האם במהלך משחק הוא קולני יותר מהאחרים?

מתנהג כ"מנוע" .

האם ילדך נמצא כל הזמן בתנועה (כמו הארנב של אנרג'ייזר)? האם הוא יכול להירגע? האם לוקח לו זמן רב להירדם?

קביעת שיחת ייעוץ, חינם וללא התחייבות עם ד"ר ענת רביב, מומחית באסטרטגיות למידה לקיות למידה.
תמונה לאתר ענת רביב (2).jpg

קישורים: