ממשבר להזדמנות- היבטים בתהליך המעבר ותפקידנו כהורים

ד"ר ענת רביב – מנכ"ל עמותת מיט"ל

מומחית בתהליכי למידה והכנה רגשית לתלמידים ולהורים לקראת תהליכי מעבר

הורים בתהליך המעברים תפקיד מאוד חשוב בכל הקשור לחוויות המעבר של ילדם מגן לכיתה א' או במעבר מיסודי לחט"ב. כאשר ההורה משדר ביטחון ואמון ביכולות ההסתגלות של ילדו, כך גם הילד עשוי לחוש יותר בטוח בעצמו ויחשוש פחות מהסביבה החדשה.

הבית כמגרש הכנה לבית הספר ולחיים- הורים מסוגלים לפתח את הכישורים הנחוצים ולטפח את היסודות להתפתחות גופנית . רגשית וקוגניטיבית למען ילדיהם.

קשר קרוב בין הורה לילדו מאפשר לעמוד מקרוב על צרכיו האמתיים של הילד , על יכולתו ועל אשר ניתן לצפות ממנו. חשוב לתת לילד את האפשרות לשוחח על החששות והפחדים שלו, גם אם הם נשמעים לנו מגוחכים או לא רלוונטיים.

אנו כהורים חייבים להיות קשובים, לכל פחד יש זכות קיום, והדרך הטובה ביותר לתמוך בילד היא כאשר נותנים לילד את ההרגשה שהו איננו לבדו,  לא לצחוק על שאלה שנראית לנו אולי טיפשית, ולא לעשות צחוק מהפחדים ודאגות של הילד , המטרה היא להפחית את חומרת האיום והפחד שהילד משדר.

מסרים חיוביים, הורים/גננות/מורים מעבירים לילדים הרבה מסרים סמויים וגלויים כאחד , וכאן יש הזדמנות טובה להעביר מסרים חיוביים בצורה מכוונת.

ניתן להדגים לילד דרכים אופטימיות וחיוביות של חשיבה על נושא המעבר. לדוגמה, אפשר לדבר על השינוי הצפוי כעל 'אתגר' או כעל 'הזדמנות' חדשה ומרגשת, שמחכה לילד.

 טקסים כמו קניית תיק, בגד או קלמר חדש לקראת המקום החדש יכולים להיעשות בצורה מרגשת ושמחה.

המונח " מוכנות לבית הספר", מתייחס למצב הילד העומד על סף הכניסה לבית הספר, מבחינת יכולתו להתמודד בהצלחה עם  הדרישות במסגרת הלימודים הפורמלית. מצב המוכנות  המורכב מסך כל הנתונים האישיים של הילד – ידע, הרגלים, מיומנות, שפה, יכולת ביצוע וכישורים רגשיים שאינם בהכרח מאפיין קבוע של הילד.

בתהליך המעבר אנחנו מתמודדים עם 3 היבטים מרכזיים:
רגשי
לימודי
חברתי

בית הספר הינו שלב מעבר מחממה לשדה קרב, בית הספר מייצג את הסביבה הרשמית השיפוטית ומעריכה הראשונה בחיי הילד. עם עמידתו למבחן, הילד מתמודד לראשונה עם סיכוי לכישלון ברור.

אז מה נדרש מאיתנו כהורים?

חשוב להחמיא לילדים על המאמץ שהם משקיעים בתהליך הלמידה ולא  רק על ההישגים, ככל שנחמיא ונשבח מאמץ כך תפיסת המסוגלות העצמית של התלמיד/ילד תעלה.

התפיסה המתפתחת

כאשר אנחנו אומרים לילד, “ ראיתי שהשקעת , ראיתי שהתאמצת . אני מעריכ/ה את זה . זה העיקר ” - אין פה שום סכנת פגיעה בהמשך העשייה והלמידה .

  

בשלות רגשית

בשלות רגשית מורכבת ממספר גורמים שכל אחד לחוד וכולם ביחד בונים את הבשלות הרגשי של הילד.

זהות הילד-הכרת בערך של עצמו, התפתחות הביטחון העצמי שלו, מעבר הדרגתי מתלות לעצמאות, הצורך בהישגים והיכולת להתמודד עם הצלחות וכישלונות, יכולת לדחיית סיפוקים, יכולת עמידה בתסכולים-ידע להתמודד עם קשיים ואכזבות.

הגורם הרגשי משפיע על ההתפתחות החברתית של הילד

קיים קשר הדוק בין ההתפתחות הרגשית והחברתית של הילד.

ההתנהגות החברתית של הילד תלויה במצבו הרגשי

 

מאפייני הלמידה

ריכוז והתמדה-  למידה דורשת ריכוז והתמדה לאורך זמן.  רמת המוכנות של הילד במיומנויות האקדמיות השונות (שפה, יכולת מוטורית, חשבון, וכו') וביכולות הקוגניטיביות הפיסיות והרגשיות ישפיעו רבות על היכולת של הילד להתמודד עם חוויות הלמידה החדשות הכרוכות בתחרות, במיומנויות של פתרון בעיות ולשליטה עצמית, למידה מוצלחת ומשמעותית .

מילת המפתח היא חיזוקים חיוביים

הדגש הוא על התהליך והמאמץ שהילד עושה בתהליך הלמידה וממש לא על התוצר.