1.jpg

שימוש במגוון חומרים בחדר הטיפולים

תחום התרפיה מרחיב גבולות וחומרים, טכניקה משמעותית לטיפול בילדים מתבצעת באמצעות משחק בחול  ובמים– כיום יותר ויותר מטפלים משתמשים "במשחק בחול" ובמים בטיפול רגשי לילדים, מתבגרים ומבוגרים, כטכניקה עיקרית   או כטכניקת עזר לגישות הטיפוליות הוורבליות "הקונבנציונליות".

המחקרים, הניסיון הקליני המצטבר והדיווחים השונים על שיטת המשחק בחול ובמים, מציינים מספר יתרונות בשימוש בטכניקה זו. תכונה הבולטת של טיפול במשחק בחול היא האוניברסליות שלו, ילדים מתחברים לטכניקה זו בצורה טבעית, הסרת החסמים והחופש ממגבלות השפה מאפשר למטופל להביא את עצמו לידי ביטוי ללא עכבות.  המשחק בחול ובמים מספק גישה לעולם המשחק היצירתי ברמה הפרה- ורבלית. ככזה, הוא יכול להגיע לשכבות מאד עמוקות ומוקדמות של הנפש, ולאפשר ריפוי.  הוא יכול לאפשר כניסה (בלתי מאיימת) ללא מודע מצד אחד וגם לפעול כמתווך או כגשר לעולם החיצוני. להבדיל  טיפול מילולי דורש בסיס שפתי ניכר אפילו באנליזה של ילד, ובאנליזה של אדם מבוגר בסוג טיפול כזה יש לקחת בחשבון רקע תרבותי, חברתי, פוליטי ודתי בקשר לסיטואציה האנליטית. בתרפיה- טיפול באמצעות חול ומים חופשי המטופל ממגבלות אלו.

מדוע חשוב וצריך לטפל בהפרעת קשב וריכוז?

רופאים ופסיכולוגים רבים מאמינים שללא טיפול והתייחסות הולמים ומתאימים להפרעת הקשב והריכוז שלכם - ההפרעה יכולה לפגוע בתחומי חיים רבים, לדוגמא

         להשפיע על הדימוי העצמי שלכם איך שאתם רואים את עצמכם ומה שאתם חושבים על עצמכם

        (יכולת המימוש העצמי (מה שאתם מאמינים שאתם יכולים לעשות)

        (המצב הבריאותי (איך שהגוף שלכם מרגיש

       ( המצב הרגשי (מה שהנפש שלכם מרגישה וצריכה)

(המצב החברתי (איך שאתם מתפקדים בחברה

זה קשה אבל אפשרי – לחיות עם לקויות למידה וקשיי קשב בעולם תובעני ותחרותי

"דמיינו לעצמכם שאתם קוראים ספר לפני השינה ומתחילים לנמנם. העיניים תועות על הדף ואתם רואים את המילים זזות. אתם קוראים את אותה שורה שוב ושוב. אצלי קורה אותו הדבר אלא שזה קורה כשאני ער." (ציטוט מדבריו של נער עם ליקוי למידה).

לקויות למידה בשמם הכללי הם קשיים שחווה האדם, לא משנה באיזה גיל, בתחומים כגון חשבון, זיכרון, כתיבה, קריאה, קשב, שפות זרות ועוד. הקשיים הללו אינם קשורים לגילו של הפרט, לרמה האינטלקטואלית שלו, רמת השכלתו, או ביצועיו בתחומי החיים.

הורות למתבגרים

הילדים שלנו הם המראה שלנו- ילדים מוצלחים ומדהימים הינם מקור לגאווה גדולה ומה קורה כשהם לא בדיוק מושלמים?

הורות נחשבת על ידי רבים כאחד מביטויי המימוש העצמי של האדם. בכל אחד משלבי התפתחותם של הילדים עומדים ההורים בפני אתגרים שונים, אולם ישנם רבים החשים שהורות לילדים מתבגרים היא משימה קשה במיוחד. ואכן השינויים שעוברים בני נוער בתקופת גיל ההתבגרות אינם פוסחים על מעמדם במערכת המשפחתית ועל יחסיהם עם ההורים. אחת המשימות ההתפתחותיות החשובות ביותר בגיל ההתבגרות היא תהליך ההיפרדות הרגשית מההורים, תהליך זה מתרחש במקביל להעברת מרכז הכובד של יחסיהם מההורים לחברים בקבוצת הגיל. המתבגרים מרגישים צורך רב יותר בעצמאות, מבקשים לשנות את הכללים שקבעו ההורים, ומסתמכים יותר על בני הגיל ופחות על ההורים.

חרדת בחינות

חרדת בחינות היא למעשה "חרדת ביצוע" שבה האדם חווה תחושות גופניות ונפשיות של לחץ (stress) במצבים בהם הוא צריך להוכיח לעצמו ולאחרים "למה הוא מסוגל". אם אתם סובלים מכל או מחלק מהתופעות הרשומות מטה אתם כנראה סובלים מחרדת בחינות.

תופעות רגשיות:

תחושת פחד וחרדה,  תחושת אכזבה, תחושת כעס, תחושת חוסר אונים, תחושת תסכול, אפאתיות.

תופעות פיזיולוגיות גופניות:

בחילות, רעד בידיים או בכל הגוף, הזעה בכפות הידיים או בכל הגוף,דפיקות לב, כאב ראש, סחרחורת, נשימות מהירות, תחושת עלפון, שלשול או כאבי בטן. 

תופעות התנהגותיות:

אי שקט.

תופעות חשיבתיות:

חוסר ריכוז, שכחה זמנית - blackout, הימנעות או דחיינות. 

מיומנויות חברתיות בעידן הווירטואלי

מיומנות חברתית היא הדרך בה יוצר הילד קשר עם סביבתו. היא מתבטאת בשפת גוף, בביטוי מילולי ולא מילולי, ובקריאת המפה החברתית.

כיום מבלים הילדים שעות רבות מול המסכים, דבר הבולם את התפתחותן של מיומנויות רגשיות-חברתיות. כבר מגיל בית הספר מתקשרים הילדים עם חבריהם דרך הרשתות החברתיות במחשב ובמכשירים הסלולאריים. הם מעוניינים במספר חברים ועוקבים רב בפייסבוק ובאינסטגרם, וככול שרב יותר מספרם, כך הם מרגישים פופולריים יותר – האמנם?

כמובן שלא.

טיפים להתנהלות מול צוות חינוכי

הפרעת קשב וריכוז היא תופעה שכיחה הקיימת בכ – 15% מכלל האוכלוסייה ובאה לידי ביטוי בעיקר בגיל בית הספר. התופעה באה לידי ביטוי בקשיי למידה המלווים בתנועתיות יתר, מוסחות ולעיתים גם בהתנהגות מתמרדת ושוברת גבולות.

בדומה לקושי שלנו ההורים להתמודד עם הילדים במהלך החופשה כך גם לצוות החינוכי קשה להתמודד עם התלמידים במהלך השנה.  מחקרים רבים מציינים את העובדה שכאשר ישנו שיתוף פעולה בין ההורים והצוות החינוכי סיכויי ההצלחה של הילדים/תלמידים גדל.

החופש נגמר-חזרה לשיגרה

בחופש הגדול מבלים הילדים הצעירים בקייטנות, והמתבגרים נהנים ממנוחה בבית. תקופה זו מתאפיינת בהיעדר מטלות לימודיות, בצפייה מרובה בטלוויזיה, במשחקים במחשב ובבילויים חברתיים. באופן טבעי, מוביל היעדר המסגרת לשיבושים בשעות הערות והשינה, לשינויים תזונתיים, ולטשטוש הגבולות והחוקים שהיו נהוגים בבית עד כה.

הורות נבונה בזמן חופשה

להיות הורה נבון בזמן חופשה כאשר הילדים בבית והזמן הפנוי יוצר חוסר מעש, שעמום שמביא אתו חיכוכים ומריבות ... זה זמן לא פשוט!

איך מתמודדים עם הזמן העודף של ילדי הקשב הזקוקים לגירויים כדי בכל רגע נתון כדי לא להשתעמם ולהתחיל להשתולל? ( מזכירה לכן מצבי ההשתוללות ברובם אינם נשלטים והם למעשה יוצרים אח"כ את הרגיעה במוח ע"י העלאת רמות האדרנלין בגוף)

בין מעורבות לעצמאות

המעבר מן הגן לביה"ס הוא אחד המעברים המשמעותיים בחיי הילד וההורים.

הילד נכנס לעולם חדש בו הוא מרגיש את ציפיות הוריו והסביבה.

כמו כן הילד נדרש להתאים עצמו לנורמות התנהגות שביה"ס מכתיב.

חשוב לא ליצור לחץ, אשר עלול להפוך למתח בין ההורה לילד.

חשוב לראות בילד העולה לכיתה א' כיחידי ולא כמתחרה באחיו הגדולים.

כמו כן חשוב לאפשר לילד לקחת אחריות על הכנת השיעורים, סידור הילקוט ועמידה בלוח זמנים.

ההורים צריכים להיות שם לתמיכה, עזרה והכוונה בעת הצורך.

ממשבר להזדמנות- היבטים בתהליך המעבר ותפקידנו כהורים

הורים בתהליך המעברים תפקיד מאוד חשוב בכל הקשור לחוויות המעבר של ילדם מגן לכיתה א' או במעבר מיסודי לחט"ב. כאשר ההורה משדר ביטחון ואמון ביכולות ההסתגלות של ילדו, כך גם הילד עשוי לחוש יותר בטוח בעצמו ויחשוש פחות מהסביבה החדשה.

הבית כמגרש הכנה לבית הספר ולחיים- הורים מסוגלים לפתח את הכישורים הנחוצים ולטפח את היסודות להתפתחות גופנית . רגשית וקוגניטיבית למען ילדיהם.

קשר קרוב בין הורה לילדו מאפשר לעמוד מקרוב על צרכיו האמתיים של הילד , על יכולתו ועל אשר ניתן לצפות ממנו. חשוב לתת לילד את האפשרות לשוחח על החששות והפחדים שלו, גם אם הם נשמעים לנו מגוחכים או לא רלוונטיים.

מהגן לכיתה א
מפת דרכים לעולם הטיפולים בהפרעת קשב וריכוז 

הילד אובחן עם הפרעת קשב וריכוז. ההורים רוצים לטפל בילד, אבל מאיפה מתחילים?

כדי למנוע את הצפת הילד ביותר מדי טיפולים, אני מציגה כאן ''מפת דרכים'' כללית שתעזור להורים לנווט בעולם הטיפולים בהפרעת קשב.

אז מה הקשר בין הפרעות שינה אצל ילדים להפרעות קשב

מסתבר שישנה סיבה ביולוגית לכך שילדים עם הפרעת קשב נוטים לישון פחות. הסיבה היא שישנם אזורים מסוימים במוח שאחראים על ויסות קשב ועל ויסות שינה גם יחד. ילד שיש לו בעיות קשב, ישנו סיכוי גבוה שיהיו לו גם הפרעות שינה. את הביולוגיה אי אפשר לשנות, אבל כן יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי לעזור לילד עם הפרעת קשב להתגבר על הפרעות השינה ולישון טוב יותר.

10 אסטרטגיות להוֹרוּת מעצימה

דר' אדווארד האלוול, פסיכיאטר בעל שם עולמי בתחום הפרעות קשב וריכוז, מציע להורים 10 אסטרטגיות להוֹרוּת מעצימה - איך לגדל ילד מאושר, נמרץ ובטוח בעצמו .

הילד הזה הוא אני- מצפן להורים
  1. מאפייניהפרעת קשב וריכוז
  2. הזיקה בין הפרעות קשב להפרעות אחרות

  3. הורות מורכבת – דרכי התמודדות וסמכות הורית

אנחנו כאן לתת לכם מענה

הורים יקרים !

מי מאתנו שהתברך ביותר מילד אחד, סביר שהכיר מקרוב ילד עם הפרעות קשב ו/או קשיי למידה. ילד שעשוי להיות נבון ביותר אך בכל זאת מתקשה. עם המעבר ליום לימודים ארוך, התגברות הגירויים, הקצב והדרישות להצטיין, גדל יותר ויותר מספר התלמידים המתקשים לעמוד בציפיות.

בעיות קשב וריכוז ולקויות למידה עשויות לבוא לידי ביטוי בתסמינים קיצוניים של גיל ההתבגרות ובקשיים חברתיים. בגלל הקשיים שבדרך כלל אינם מטופלים, מתבגרים אלה מוּעדים, יותר מאחרים, להתמכרויות ולהתנהגות עבריינית. תפקיד ההורים והמורים הוא להיות שם בשבילם כל העת.

מידע זו, המוגש לכם, כולל מידע על מאפייני לקויות למידה והפרעות קשב, הקשר בין הפרעות קשב להפרעות אחרות והצעות לדרכי התמודדות.

אנו מקווים שעיון במסמך זה יעלה נקודות למחשבה ומענה לשאלות עמם אתם מתמודדים.

בכל שאלה שתעלה – דלתנו פתוחה בפניכם !

איך מרגישים עם הפרעת קשב וריכוז?
דר' האלוול הוא ''מעצמה'' בתחום הפרעות קשב ולקויות למידה, ומרבּה לכתוב ולהרצות בתחום זה. הוא עצמו בעל הפרעת קשב ודיסלקציה ונוהג לספר על תחושותיו וניסיונו האישי. למתעניינים, זה  הקישור לאתר של דר' האלוול.

אימון שריר החשק

חזרה מחופשה ארוכה שמפרה את השגרה יוצרת בחלק מהמקרים רפיון משמעותי בהתנהלות ובהתגייסות ללמידה של  התלמידים הילדים שלנו.

קושי זה מהווה מכשול למרוץ לקראת סוף שנת הלימודים אצל חלק גדול מהתלמידים.