מיומנויות חברתיות וחשיבותן בעידן הווירטואלי

 

מיומנות חברתית היא הדרך בה יוצר הילד קשר עם סביבתו. היא מתבטאת בשפת גוף, בביטוי מילולי ולא מילולי, ובקריאת המפה החברתית.

כיום מבלים הילדים שעות רבות מול המסכים, דבר הבולם את התפתחותן של מיומנויות רגשיות-חברתיות. כבר מגיל בית הספר מתקשרים הילדים עם חבריהם דרך הרשתות החברתיות במחשב ובמכשירים הסלולאריים. הם מעוניינים במספר חברים ועוקבים רב בפייסבוק ובאינסטגרם, וככול שרב יותר מספרם, כך הם מרגישים פופולריים יותר – האמנם?

כמובן שלא.

 

חשוב לזכור כי בני האדם הם יצורים חברותיים, ועל מנת לתפקד בחברה נדרשות, גם בעידן המסכים, מיומנויות חברתיות הכוללות את היכולת להתחבר אל חברי הקבוצה, להרגיש חלק מהחבורה, לתפקד בצורה התורמת לקבוצה, ולהיות אהוב ואהוד על החברים. בחלק גדול מהמקרים, אין לילדי דור המסכים את המיומנויות הנדרשות.

האם עלינו להיות מודאגים מכך שילדינו מתקשרים דרך הודעות טקסט? מהן נורות האזהרה אליהן עלינו לשים לב?

  • הימנעות מפעילויות כיתתיות וחברתיות לאורך זמן.

  • הסתגרות המלווה בדכדוך, עצבות וחוסר תקשורת עם הסביבה.

  • תלות רבה בהורים, באופן שאינו תואם את הגיל.

  • היעדר התמודדות עצמאית עם מצבים חברתיים בחיי היומיום.

  • הדרדרות מתמשכת בתפקוד הלימודי, שאיננו על רקע לקויות למידה.

  • חזרה של הילד פעמים רבות על המשפט "משעמם לי".

  • בעיות התנהגות ומשמעת בבית הספר.

  • בילוי ממושך (שעות) מול המחשב והמדיה.

 

מצב זה מחייב אותנו, המבוגרים, לסייע לילדים להכיר ולהבין את העולם החברתי האמיתי. מדוע זה כה חשוב?

  • לכל ילד ישנו צורך מולד להתחבר עם בני גילו, וכדי שצורך זה יתמלא עליו לרכוש כלים רגשיים וחברתיים מתאימים.

  • הקשרים החברתיים מעניקים לילד הזדמנות להתפתח, ליהנות ולהיות מאושר.

  • ילד שאינו חווה הצלחה חברתית מרגיש חוסר יכולת וחוסר סיפוק, ועלול לפתח בעיות רגשיות והתנהגותיות.

  • הליקוי במיומנויות חברתיות עלול ליצור מעגל קסמים שלילי, בו נמנע הילד ממפגשים עם בני גילו, מחמיץ הזדמנויות ללמידה חברתית, וכך הופך יותר בודד ומבודד.

 

קשה מאד לרכוש מיומנויות חברתיות לאחר גיל הילדות. ילד המסיים את בית הספר היסודי ללא "ארגז כלים" מתאים, יחווה קושי רב בהשתלבותו בסביבות שונות בעתיד. מהו, אם כן, תפקידנו כהורים על מנת לשפר את המיומנויות החברתיות של ילדינו?

 

  • כדאי לשלב את הילד בקבוצת תמיכה חברתית העוסקת בפיתוח המיומנויות הנ"ל באמצעות משחק וסיטואציות מחיי היום יום.

  • ההורה כקיר תומך לילד – במצבים בהם נתל הילד בקושי, עלינו, ההורים, להקשיב, להיות סובלניים ולברר מהיכן מגיע הקושי. עלינו להבין כי אם הילד נמנע ממפגשים חברתיים, יש לעזור לו בהדרגה להשתלב.

  • להעניק לילד תחושה כי המיומנויות הללו נרכשות, וכי ניתן להתגבר על כך.

  • החשוב ביותר: לשמש מודל עבור הילד – לשים לב כיצד אנחנו עצמנו פותרים מריבות או חוסר הבנה עם האחר.